home.social

Search

1000 results for “liina”

  1. @ARoivainen
    samana vuonna Kronstadin kapinan epäonnistuttua (lainaus Wikipediasta)
    "Kronstadtista pakeni noin 6 400 kapinallista jään yli Suomeen. Suomessa pakolaiset siirrettiin välittömästi Inon, Raivolan, Terijoen ja Koiviston keskitysleireille punavankien kanssa.[2] Suurin osa lähti takaisin armahduksen turvin tai maailmalle, mutta noin 1 600 jäi Suomeen pysyvästi. "
    Miksi inkeriläisten kohtalo oli toisenlainen?
    #raja

  2. 2/2

    * = ei sanatarkka lainaus, vaan tiivistelmä hänen sanomisestaan ja sen viestistä.

    Tänään siis on #käännytyslaki eka käsittely isossa salissa, mutta tänään siitä ei taideta vielä äänestää?

    Saa oikeasti nähdä, että meneekö tämä oikeasti niin, että #Biaudet on #RKP:ssa ainoa, joka äänestää #rajalaki a vastaan - siinä kohtaa kun #SFP heittää roskiin myös sen oikeistoliberalisminsa - kaiken muun lisäksi.

    #Kokoomus laisista en edes odota vastustusta - ei siellä sellaista ole nähty koskaan.

  3. Suomen murteiden sanakirjassa yksi suosikkijuttuni on hankalien lainasanojen eri muodot. Tänään katselin apteekki-artikkelia.

    Murteissa apteekki on afteeki, ahteeki, ahteekki, ahteiki, ahteikki, apkeetti, apkietti, apotee(k)ki, apotiekki, apskietti, apteeki, apteekki, apteiki, apteikki, aptekki, aptiekki, aptiikki, aptyöki, aputeeki, aputeekki, aputeikki, aputiekki, atteeki, atteekki, atteiki, atteikki, attiekki ja attiikki.

    kaino.kotus.fi/sms/?p=article&

    #suomenkieli #murteet

  4. #YleRadio1:n kuuluttaja (ei sanatarkka lainaus): "...mutta on talvessa ainakin yksi syy juhlaan. Nimittäin uusi vuosi, kuten #Abba meitä muistuttaa."

    Abba muistuttamassa:

    No more champagne
    And the fireworks are through
    Here we are, me and you
    Feeling lost and feeling blue
    It's the end of the party
    And the morning seems so grey

    #merkityksellisyys #musiikki #MuBu #MuistojenBulevardi

  5. Tässä on tiivistetty IS/IL verkkojulkaisujen ”journalismi”:

    -lainataan ulkomaisen tabloidin toimittajan yhden sanan pituista tyhjänpäiväistä somekommenttia ja käännetään sekin kökösti-

    #iltis

  6. Myös Tampereen kirjasto paukautti #Agemonia -lautapelin lainattavaksi. Annoin somessa kehitysehdotuksen, kun varoittelivat pelin painosta.

    #kirjastot #kirjasto #kirjastotyo #lautapelit

  7. Jostain syystä tämä fantasiakirja tuli kirjastosta lainattua. Melkoinen määrä luettavaa, paikoin ihan omaperäistä. Pitäisikö kirjasarjan lukemista jatkaa?

    #kirjat #SarahJMaas

  8. Todella uhkaava
    #iltalehti #journalismi joka pitäisi olla lainausmerkeissä kun kyseessä on #iltapaska lehti

    Iltalehti: Uhkaava välikohtaus Käärijän keikalla: Ylen juontaja meni "taistele-pakene-tilaan"

    iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e

  9. En enää muista minkä takia tulin lainanneeksi tämän opuksen kirjastosta. Kovin oli erilaista kuin mitä yleensä luen, välillä tuntui kuin joku selittäisi tosi omituisen tietokonepelin juonenkäänteitä. Mutta luettua tuli.

    #kirjat #TamsynMuir

  10. Käppäilin tietä pitkin kohti #Houtsala’n rantaa lainaksi saatua maitokärryä työnnellen.

    Naapurin täti ihmetteli, minne olin lähdössä. Sanoin että #Nauvo’on kauppaan. ”Ai kävellen???” hämmästeli. (~31 km tietä pitkin)

    Valistin, että en mää nyt #yhteysalus’ta kauemmas meinannut kävellä. (~500 m)

    Täti äityi siitä ääneen pohtimaan, että eihän sitä tosiaan ”aina tarvi autoa perseen alle” jonnekin mennäkseen.

    San se.

    #saaristo #norrskata

  11. Valokuitunen on järjestänyt itselleen uuden 400 miljoonan lainan, jolla yhtiö aikoo laajentaa valokuituverkkoaan 400 000 kotiin.

    Yhtiön omistavat Capman Infra ja Telia.

    dawn.fi/uutiset/2023/07/21/val

    #valokuitu #valokuitunen #uutiset #teknologia

  12. Hetki sitten koirani kanssa käymääni keskustelua lainaten:

    EI PURRA

    #takku

  13. Joskus käy niin että tulee lainattua sama kirja kahdesti kirjastosta. Luin suomenkielisen version, melkoisen polveilevasti tarinaa kerrottiin, välillä tuli hypittyä vauhdilla eteenpäin.

    #kirjat #RachelKushner

  14. @BBCNews Jälleen yksi ulkomailta Suomeen lainattu uudistus on lähtömaassaan osoittautunut tyhmäksi ja siitä halutaan eroon. Suomessa ei kuitenkaan koskaan malteta odottaa tuloksia vaan aina pitää kopioida kun jotakin Ulkomailla (etenkin Ruotsissa tai englanninkielisessä maailmassa) ideoidaan. #VR #venaarauhassa

  15. Miksiköhän tämä kirja tuli kirjastosta lainattua? Ei tämmöistä romanttista höttöä yleensä tule luettua, ja nytkin välillä hypin sivukaupalla eteenpäin.

    #kirjat #SarahAdams

  16. Miksiköhän tämä kirja tuli kirjastosta lainattua? Vaihtelua dekkareiden lukemiseen tässä kyllä oli, tosin mukana oli myös vähän dekkaroinnin tyylistä toimintaakin.

    #kirjat #SarahAdams

  17. Kirjasarjan toinen osa tuli kirjastosta lainattua. Edellisestä ei hirveästi muistikuvia ollut, mutta ei se haitannut sillä juoni pelasi selkeästi vaikka selvitettävä rikos olikin sotkua täynnä. Mitä yhteiskunnan huipulla olevat raharikkaat touhuavat?

    #kirjat #JussiAdlerOlsen

  18. Presidentinvaalituloksia odotellessa voidaan katsella tätä lainausta jostain Suomi-filmistä jonka nimeä en jaksa kaivaa.

    (Kirjasta "Asuuko neiti Töölössä?")

    #Presidentinvaalit #SuomiFilmi

  19. Presidentinvaalituloksia odotellessa voidaan katsella tätä lainausta jostain Suomi-filmistä jonka nimeä en jaksa kaivaa.

    (Kirjasta "Asuuko neiti Töölössä?")

    #Presidentinvaalit #SuomiFilmi

  20. Presidentinvaalituloksia odotellessa voidaan katsella tätä lainausta jostain Suomi-filmistä jonka nimeä en jaksa kaivaa.

    (Kirjasta "Asuuko neiti Töölössä?")

    #Presidentinvaalit #SuomiFilmi

  21. Presidentinvaalituloksia odotellessa voidaan katsella tätä lainausta jostain Suomi-filmistä jonka nimeä en jaksa kaivaa.

    (Kirjasta "Asuuko neiti Töölössä?")

    #Presidentinvaalit #SuomiFilmi

  22. 2/2

    * = ei sanatarkka lainaus, vaan tiivistelmä hänen sanomisestaan ja sen viestistä.

    Tänään siis on #käännytyslaki eka käsittely isossa salissa, mutta tänään siitä ei taideta vielä äänestää?

    Saa oikeasti nähdä, että meneekö tämä oikeasti niin, että #Biaudet on #RKP:ssa ainoa, joka äänestää #rajalaki a vastaan - siinä kohtaa kun #SFP heittää roskiin myös sen oikeistoliberalisminsa - kaiken muun lisäksi.

    #Kokoomus laisista en edes odota vastustusta - ei siellä sellaista ole nähty koskaan.

  23. 2/2

    * = ei sanatarkka lainaus, vaan tiivistelmä hänen sanomisestaan ja sen viestistä.

    Tänään siis on #käännytyslaki eka käsittely isossa salissa, mutta tänään siitä ei taideta vielä äänestää?

    Saa oikeasti nähdä, että meneekö tämä oikeasti niin, että #Biaudet on #RKP:ssa ainoa, joka äänestää #rajalaki a vastaan - siinä kohtaa kun #SFP heittää roskiin myös sen oikeistoliberalisminsa - kaiken muun lisäksi.

    #Kokoomus laisista en edes odota vastustusta - ei siellä sellaista ole nähty koskaan.

  24. 2/2

    * = ei sanatarkka lainaus, vaan tiivistelmä hänen sanomisestaan ja sen viestistä.

    Tänään siis on #käännytyslaki eka käsittely isossa salissa, mutta tänään siitä ei taideta vielä äänestää?

    Saa oikeasti nähdä, että meneekö tämä oikeasti niin, että #Biaudet on #RKP:ssa ainoa, joka äänestää #rajalaki a vastaan - siinä kohtaa kun #SFP heittää roskiin myös sen oikeistoliberalisminsa - kaiken muun lisäksi.

    #Kokoomus laisista en edes odota vastustusta - ei siellä sellaista ole nähty koskaan.

  25. 2/2

    * = ei sanatarkka lainaus, vaan tiivistelmä hänen sanomisestaan ja sen viestistä.

    Tänään siis on #käännytyslaki eka käsittely isossa salissa, mutta tänään siitä ei taideta vielä äänestää?

    Saa oikeasti nähdä, että meneekö tämä oikeasti niin, että #Biaudet on #RKP:ssa ainoa, joka äänestää #rajalaki a vastaan - siinä kohtaa kun #SFP heittää roskiin myös sen oikeistoliberalisminsa - kaiken muun lisäksi.

    #Kokoomus laisista en edes odota vastustusta - ei siellä sellaista ole nähty koskaan.